Genoptræning

Genoptræning af bækkenbund før eller efter fødsel tilbydes som individuel instruktion, som hjemmeøvelser eller i træningscenteret og tager udgangspunkt i den dine symptomer og funktionsniveau.
 
Genoptræningen indeholder:
Stabilitetstræning
Opbygning af muskelkorsettet omkring ryggen er vigtigt, fordi en stærkere muskulatur omkring lænden betyder, at der skal mere til før ryggensled og muskler bliver overbelastede. Det tager 3 til 6 måneder at opbygge denne styrke og derfor vil effekten af dette først kunne vurderes sidst i genoptræningsforløbet.
Bækkenbundstræning
Er ofte en del af stabiletetstræning for lænden, men er øvelser, der specifikt rammer bækkenbunden, som ofte er svag efter fødslen.
Styrketræning
Er en lidt hårdere træningsform er til dig, hvis ryg og bækken tåler en del belastning. Her arbejder man med styrke, med større belastninger og ofte i maskiner. Effekten indtræder efter 3-6 måneder.
Bevidsthedstræning
Her arbejder vi med bevidstheden omkring sit muskelkorset. Du lærer her at spænde muskelkorsettet og bækkenbund i dagligdagens løft og bøj og at huske dette. En ting er at lære det, hvilket er rimligt let, men en anden ting er at få det husket i hverdagen, hvilket er svært.

Genoptræningen generelt har 3 formål:

  • at uddanne dig
    Genoptræningsforløb på Herning Rygcenter skal dels betragtes som et uddannelsesforløb, hvor du lærer de rette træningsmuligheder for din lænd.
  • at rykke dig fra A til B 
    Mange begynder at træne deres ryg, men får sjældent maksimalt udbytte. På grund af manglende motivation, mangelfuld instruktion, manglende oplevelse af effekt eller måske endda forværring af symptomerne, opgives træningen, inden de langsomt indsættende effekter opnåes. Med kompetent vejledning, information og motivation er vores mål at rykke dig fra A til B.
  • at give dig kompetent vejledning i tilfælde af forværring
    Som grundregel vil der altid kunne findes nogle øvelser, som er gode for den enkelte, men der er forskel på, hvilke der har en god virkning. En øvelse kan give mange smerter hos en, men have en lindrende effekt på en anden. Al træning, ligesom al behandling, påvirker kroppens led, ligamenter og muskler, og øget irritation og smerter kan efterfølgende forekomme. Derfor er genoptræningen også en proces, hvor vi skal finde de øvelser, der passer netop til dig.